lördag 9 januari 2016

Edströmsvallen

Årets första lilla bildserie blir på gamla klassiska Edströmsvallen i Hälleforsnäs, en liten idrottsplats med stor historia då bandylaget som huserade här, Hälleforsnäs IF, fortfarande innehar en 25:e-plats i den Allsvenska maratontabellen, och då är det ändå mer än 10 år sedan klubben (tyvärr) la ned sin bandyverksamhet. Publikrekordet för Vallen, som människorna på orten kallar idrottsplatsen, ligger på hela 7.826 personer. Rekordet sattes 26:e Januari -58 i en match mot lokalkonkurrenten Katrineholm SK. Och med stolthet, är ju HIF:are sedan barnsben, vill jag också lägga till att publikrekordet på Isstadion i Eskilstuna, 6.262 personer, innehas av Brukets Blå (som Hälleforsnäs IF kallas). Rekordet sattes i kvartsfinalen, i en omspelsmatch, Februari -79 (kan vara Mars, rätta mig gärna!) mot Västerås SK, en match som Brukets Blå vann med 5-3. Mitt livs absolut bästa idrottsögonblick.
Slutligen kan jag lägga till att undertecknad åkt skridskor och spelat bandy här hundratals, om inte t.o.m. tusentals, gånger då jag är född i och uppvuxen på orten.





Fler Hälleforsnäsbilder hittas här, här, här, här, här, här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar